Hold da lige op hvor bliver man klogere når man for første gang kaster sig ud i et komplet webshop projekt.

I december startede jeg stille og roligt op med at finde systemer og teste dem af. Jeg havde sikret mig priser, varenumre og en enkelt linie varetekst (titlen) i Excel format, så jeg var sikker på det skulle blive en smal sag.

Men nu 3 måneder senere er jeg da blevet en del klogere.

Jeg har arbejdet for forskellige virksomheder med web på forskellige plan og med forskellige løsninger. Men kun det selv at have gennemført et komplet projekt, har kunnet give mig den ballast jeg har idag.

Her er de 10 hovedpunkter med mængden af arbejdet fordelt i procenter.

  1. Finde den rigtige tekniske løsning (10%)
  2. Design af shop (5%)
  3. Lave aftaler med leverandører (5%)
  4. Indlægge produkter (5%)
  5. Oprette varianter (20%)
  6. Indlægge billeder på produkter og varianter (25%)
  7. Skrive tekst til produkterne (25%)
  8. Sørge for at have nogle handelsbetingelser (2%)
  9. Lave aftale med bank (1%)
  10. Lave aftale med PBS om betalingskort (1%)
  11. Oprette et blogindlæg og fortælle om de andre punkter (1%)

Som I kan se er det faktisk de ting der involverer kendskab til produkter der fylder mest. Det er desuden også den del der skal arbejdes med fremadrettet når de enkelte produkter og sider skal optimeres til søgemaskinerne.

Opsætningen af Google Analytics er gået som en leg, og mange af produkterne er allerede på side 1 på Google.  Men det jo kun når jeg selv søger, nu mangler vi bare kunderne. Mere om dem senere når der er noget data og arbejde med.